مقایسه فرمت های فشرده سازی H264 , H265

تعداد بازدید: 1151
print
  • linkedin
  • google plus
  • facebook
  • twitter
مقایسه فرمت های فشرده سازی H264 , H265

در چند ماهه اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز و به طبع آن افزایش افشار گسیخته قیمت هارد دیسک استفاده از فرمت های فشرده سازی بهتر برای کاهش میزان نیاز به هارد دیسک بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به همین منظور برای آشنایی شما عزیزان مقاله ای در همین رابطه به حضور ارائه می گردد.

در چند سال اخیر(H.264) به عنوان یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های فشرده‌سازی در سیستم‌های نظارت تصویر به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌است.

در سال 2013 کیفیت و فشرده سازی از مرزهای H264 فراتر رفته و افق جدیدی را پیش روی سازندگان و مصرف کنندگان سیستم‌های حفاظتی امنیتی گشوده است این نوع کد گذاری که با نام  HEVCیا «فشرده‌سازی تصویری کارامد» (High Efficiency Video Coding) نام دارد چون برای  جانشینی شایسته‌ برای H.264 ظهور نموده است، با نام H.265 نیز معرفی می‌گردد.

مقایسه کد گذاری  فرمت‌ها

مزیت اصلی H265 نسبت به H.264 این است که در کیفیت‌های مشابه و، نرخ فشرده‌سازی دوبرابری دارد. این یعنی ویدئویی که با استفاده از H265 فشرده می‌شود، حجمی برابر با نصف ویدئوی مشابهی که با استفاده از استاندارد H.264 فشرده شده‌است اشغال خواهد کرد و این در حالی است که کیفیت هر دو ویدئو تقریباً یکسان خواهد بود.

H265 بسیاری از ویژگی‌های خود را از H.264 گرفته است؛ برای مثال در هر دو این استانداردها از تکنیکی با نام «پیش‌بینی جبرانی حرکت» (motion compensated prediction) برای پیدا کردن نواحی زائد در یک فریم استفاده می‌شود. منظور از نواحی زائد، قسمت‌هایی از تصویر است که در چندین فریم تغییری نمی‌کنند و می‌توان به جای تکرار آن‌ها در هر فریم و اختصاص حجم اضافه به این قسمت‌ها، تنها یک نسخه از آن‌ها را نگه داشته و در فریم‌های مختلف از همان یک نسخه استفاده کرد. در استاندارد H.264 اندازه‌ی این قسمت‌ها به قطعات مربعی شکل ۱۶ در ۱۶ پیکسل محدود می‌شد؛ اما با افزایش این اندازه به ۶۴ در ۶۴ پیکسل در استاندارد H265، مقدار فشرده‌سازی ویدئو افزایش چشمگیری خواهد داشت دیگر بهبودهای H265 نسبت به استاندارد قبلی که اجازه‌ی فشرده‌سازی بیش از پیش را به آن می‌دهند عبارتند از تقسیم‌بندی بلوک‌ها با سایز متغییر (ariable-block-size segmentation)، فیلتر‌های جبران حرکت (motion compensation filters)، فیلترینگ تطبیقی آفست (adaptive offset filtering) و پیش‌بینی برداری حرکتِ بهبود یافته (motion vector prediction).

نظرات:

loader