رک چیست؟ کاربرد و لزوم استفاده از آن در شبکه چیست؟

1402/10/30 تعداد بازدید: 150
print
  • linkedin
  • google plus
  • facebook
  • twitter
رک چیست؟ کاربرد و لزوم استفاده از آن در شبکه چیست؟

شبکه های پیچیده و مختلفی در ارگان ها، موسسات و حتی منازل وجود دارند که برای محافظت از آنها می بایست اقدام نمود؛ چرا که حفاظت از آن ها برای افراد اهمیت زیادی دارد. تعدد وسایل الکترونیکی موجود در یک شبکه موجب شده است تا افراد برای نگهداری این تجهیزات در یک جایگاه با نظمی دقیق فکری کنند. این موضوع حتی برای منازل مسکونی که از طریق سوئیچ های مختلف کنترل می شوند نیز مرسوم گشته است. بنابراین استفاده از رک در بیشتر شبکه ها ضروری به نظر میرسد.

 شبکه‌های پیچیده و مختلفی در ارگان‌ها، موسسات و حتی منازل وجود دارند که برای محافظت از آنها می‌بایست اقدام نمود؛ چرا که حفاظت از آن‌ها برای افراد اهمیت زیادی دارد. تعدد وسایل الکترونیکی موجود در یک شبکه موجب شده است تا افراد برای نگهداری این تجهیزات در یک جایگاه با نظمی دقیق فکری کنند. این موضوع حتی برای منازل مسکونی که از طریق سوئیچ‌های مختلف کنترل می‌شوند نیز مرسوم گشته است. بنابراین استفاده از رک در بیشتر شبکه‌ها ضروری به نظر میرسد.

رک چیست؟


رک محفظه‌ای عموما چوبی یا فلزی است که برای نگهداری مجموعه‌ای از وسایل در یک جای مشخص استفاده می‌شود. رک‌ها شبکه ساختاری فلزی دارند و به عنوان محفظه‌ای برای محافظت از شبکه‌های کامپیوتری و سخت‌افزار سرورها تعبیه شده‌اند. دلیل استفاده از فلز در ساختار این محفظه تحمل میزان گرمایی‌ست که تجهیزات تولید می‌کنند. این تجهیزات می‌توانند روترها، سوئیچ‌ها، اکسس‌پوینت‌ها، مودم‌ها و ... باشند. این محفظه با ابعاد گوناگون ساخته شده و کاربرد فراوانی در مکان‌های مختلف دارد.
رک‌ها علاوه بر محافظت از منابع گوناگون، برای کاهش صدمات و آسیب‌های مختلف، از سیستم‌های تهویه نیز برخوردارند. فن‌های مورد استفاده در رک‌ها با کاربری‌های مختلف وجود دارند که هرکس بر حسب نیاز خود می‌بایست به تهیه آن اقدام کند. ویژگی‌های رک‌ها به ابعاد آن‌ها نیز بستگی دارد و ابعاد رک‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.
گفتنی‌ست واحد متفاوتی برای اندازه‌ی رک‌ها وجود دارن و در هنگام خرید نیز، آگاهی از این واحد و ابعاد رک اهمیت زیادی دارد. یونیت واحدی است که برای اندازه‌گیری رک استفاده می‌شود و برابر با 5 سانتی‌متر است. ارتفاع، عمق و طول رک نیز با واحد اندازه گیری یونیت بیان می‌شوند. در بازار برخی از فروشندگان رک‌ها را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کنند، اما خریداران باید بدانند که اندازه‌ی محفظه تاثیر چندانی در تفاوت قیمت ندارد و این سیستم تهویه و برق موجود در رک است که تفاوت قیمت چشمگیر را ایجاد می‌کند.

انواع رک


کارشناسان بر این باورند که می‌بایست رک را برحسب نحوه‌ی قرارگیری و نصب آن تقسیم‌بندی کنند. رک‌ها بر همین اساس به دو نوع رک ایستاده و رک دیواری تقسیم می‌شوند. این دو نوع رک کاربردهای مختلفی داشته و از سیستم‌های متفاوتی نیز در مقابل ضربه و فشار محیط محافظت می‌کنند.

 

رک دیواری


رک‌های دیواری -که شاید در برخی از منازل نیز وجود داشته باشند- اغلب برای قرارگیری سوئیچ‌ها استفاده می‌شوند. مودم‌ها و روترها نیز جزو مواردی هستند که در رک‌های دیواری قرار خواهند گرفت. ارتفاع رک‌های دیواری بین 5 تا 9 یونیت متغیر است و ابعاد آن بستگی به کاربری آن نیز دارد.

رک دیواری


رک ایستاده


رک‌های ایستاده که در زیر آن‌ها چرخ برای جابه‌جایی وجود دارد اغلب محل قرارگیری دیتاسنترها هستند. سیستم‌های مرکزی که محافظت از آن‌ها برای شرکت‌ها و حتی موسسات مختلف اهمیت زیادی دارد را، می‌توان درون رک‌ها نگهداری کرد. یکجا کردن انواع سوئیچ‌ها، دیتاسنتر، مودم و ... یکی از دلایل استفاده از رک‌های ایستاده است که کنترل آن‌ها را راحت‌تر خواهد کرد.

ویژگی غالب رک‌های ایستاده آن است که محلی برای وارد نمودن و خارج نمودن کابل‌های برق وجود دارد که معمولا در بالا و پایین رک قرار می‌گیرد. از طرفی رک‌های ایستاده قابلیت بازشدن از همه طرف را دارا هستند.

درون رک‌های ایستاده معمولا یک فن قرار می‌گیرد اما قابلیت این وجود دارد تا از حداکثر چهار فن در این رک‌ها استفاده نمود. پاور ماژول‌هایی که در رک‌های ایستاده نصب می‌شوند به صورت 9 پورت افقی خواهند بود. پاور ماژول‌های عمودی را نیز می‌توان در رک‌های ایستاده نصب نمود.

نکته: بهتر است ابتدا شبکه راه ‌ندازی شده، و سپس رک مورد نیاز با ابعاد صحیح را تهیه کنید.

متعلقات رک

اجزاء متعددی درون محفظه‌ی رک وجود دارند که در این قسمت به شرح تعدادی از مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت.


فن

فن‌ها یکی از مهمترین ابزارهای درون رک‌ها هستند که برای خنک کردن و ایجاد تهویه درون رک‌ها مناسب می‌باشند. حداکثر از 4 فن می‌توان استفاده نمود و استفاده از فن‌ها به طور معمول در سقف یا کف رک ممکن است. هر چه رک بزرگتر باشد و دیتاسنتر موجود در آن اهمیت بیشتری داشته باشد، سعی می‌گردد تا از فن‌های قویتر برای تهویه‌ی مناسب‌تری استفاده شود. فن‌های بوشی و بلبرینگی دو نوع از فن‌های مورد استفاده در رک‌ها هستند که نوع بوشی آن دوام و طول عمر کمتری دارد. تشخیص نوع فن بوشی و بلبرینگی با روش‌های مختلفی ممکن است.

فن رک

پاور ماژول

پاور ماژول از تعدادی پریز برق درست شده است که بسته به ارتفاع و عرض رک به صورت افقی و عمودی درون رک جای می‌گیرد. پریزهای برق موجود روی پاور ماژول‌ها با هدف تغذیه‌ی اجزاء موجود در رک می‌باشند.

پاور ماژول

سینی

در هر رک بسته به اندازه‌ی آن از سینی‌های متحرک و ثابت برای جدا کردن قسمت‌های مختلف رک استفاده می‌شود. سینی متحرک همانطور که از نام آن پیداست قابلیت جدا شدن و جابه‌جایی دارد. سینی‌های متحرک را معمولا برای قرار دادن موس و کیبورد استفاده می‌کنند که به بیرون و داخل رک هدایت می‌شوند.
سینی‌های ثابت موجود روی رک برای تجهیزات مختلف استفاده می‌شوند. معمولا تجهیزات با وزن کم، وزن متوسط و زیاد هر کدام سینی ثابت مخصوص به خود را دارند که در موارد مختلف برای خرید آن می‌بایست به وزن تجهیزات و ابزار توجه نمود.

سینی رک

مانیتور

درون رک برای ایجاد هماهنگی میان اجزا از مانیتور استفاده می‌شود. این مانیتورها با اینچ‌های مختلفی استفاده می‌شوند که بزرگترین مانیتور 17 اینچ می‌باشد. معمولا مانیتور ارتباط بین اجزای رک را فراهم می‌کند.


حرارت‌سنج

مهمترین جزء قرار گرفته روی رک‌ها حرارت‌سنج می‌باشد. حرارت‌سنج‌ها معمولا برای تعیین و اندازه‌گیری دقیق دما استفاده می‌شوند. رک‌ها با وجود حرارت‌سنج دیجیتال است که قابل کنترل بوده و این فن‌ها در دمای تعیین شده توسط کاربر، شروع به کار خواهند کرد. استفاده از حرارت‌سنج برای کاربر قابلیت‌های زیادی ایجاد خواهد کرد و نگرانی‌های ناشی از گرم شدن دستگاه‌های درون رک را از بین خواهد برد. حرارت‌سنج‌های ایرانی ابعاد بیشتری نسبت به حرارت‌سنج‌های خارجی دارند. دماسنج دیجیتال در بالای رک قرار داده می‌شود تا سریعتر نسبت به تغییرات دمایی محیط واکنش نشان دهد.

دماسنج رک

بلانک پنل

بلانک پنلها یکی دیگر از اجزای رک با وظیفه‌ی محافظتی هستند که در داخل رک قرار می‌گیرند. این بلانک‌پنل‌ها میزان دسترسی به قطعات حساس را در رک کاهش داده و از تجهیزات حساس به نوعی محافظت بیشتر خواهند نمود. ابعاد بلانک‌پنل‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و به ابعاد و موارد استفاده رک بستگی دارند.

بلانک پنل

قفل

قفل‌های موجود روی درب‌شیشه‌ای رک‌ها با دیگر قفل‌های شیشه‌ای تفاوت دارند و عملکرد آن‌ها به نسبت بهتر است. در واقع قفل ریتال نوعی از قفل رک می‌باشد که در روی شیشه با برش خاصی ایجاد می‌گردد و کاربر به راحتی می‌تواند از آن استفاده نماید.

قفل رک

پیچ و مهره و چرخ رک

پیچ و مهره و چرخ‌های رک معمولا اجزای فرعی رک می‌باشند که برای متصل کردن اجزا و جابه‌جایی بکار می‌روند. جنس پیچ و مهره از ورق گالوانیزه می‌باشد و هنگام نصب نیاز به آچار و دیگر ابزارها برای محکم کردن آن نخواهد بود. چرخ رک نیز در رک‌های ایستاده کاربرد داشته و دارای نگه دارنده برای ثابت نگه داشتن رک در محل موردنظر می‌باشد و کاربر برای حمل رک نیز راحت‌تر خواهد بود.

پیچ و مهره رک

لایت پنل

آخرین جزو یک رک، لامپ موجود در بالای رک می‌باشد که روشنایی به داخل رک می‌بخشد و امکان مشاهده‌ی اجزای درون رک را فراهم خواهد کرد.

لایت پنل

استفاده از رک‌ها با ابعاد مختلف بسته به کاربرد آن‌ها تفاوت دارد و نمی‌توان به راحتی درباره‌ی کاربرد رک‌ها صحبت نمود. رک‌های دیواری در منازل و ساختمان‌ها بیشتر استفاده می‌شوند و رک‌های ایستاده برای نگهداری و محافظت از شبکه‌ها و سرورها در ادارات، ارگان‌ها و اماکن تجاری تولید شده‌اند.

امروزه با توجه به شناخت انواع رک و کاربردهای آن، استفاده از رک برای شبکه‌های مختلف و محافظت از سرورها بیشتر از قبل به چشم می‌خورد. برای دیدن انواع رک‌های ارائه شده در فروشگاه ایپاس کالا می‌توانید به صفحه رک در این سایت بروید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

نظرات:

loader