قابلیت های جدید در سیستم های نظارتی

1401/05/18 تعداد بازدید: 483
print
  • linkedin
  • google plus
  • facebook
  • twitter
قابلیت های جدید در سیستم های نظارتی

تکنولوژی همواره در حال پیشرفت و تکامل است و این پیشرفت هر روز شتاب بیشتری به خود می گیرد. سیستم های امنیتی به ویژه سیستم های نظارتی نیز پیشرفت های چشم گیری را در سال های اخیر تجربه کرده است و تکنولوژی های بسیاری وارد این حوزه شده اند.

تکنولوژی‌های جدید در دوربین مداربسته :

 

سرعت تغییرات زندگی بشر به حدی زیاد شده است که عملا شناخت تمام فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مختلف برای ما امری غیر ممکن شده است. تنها در طول دو دهه گذشته می‌توان هزاران فناوری جدید در حوزه‌ها و صنایع مختلف نام برد که زندگی امروز بشر را دستخوش تحولات بزرگ کرده است. از ورود اینترنت به زندگی روزمره انسان تا گسترش گوشی‌های هوشمند و حرکت به سمت هوشمند سازی خانه‌ها و شهرها تا خلاقیت‌های تخصصی در صنایعی مانند نظارت تصویری از جمله تحولاتی است که تنها در دو دهه گذشته توسعه یافته است. در این مطلب می‌خواهیم با ده مورد از فناوری‌های درخشان صنعت امنیت بیشتر آشنا شویم که هر کدام به شکلی مجزا می‌تواند امنیت بیشتری به ما هدیه کند. 

 

1- ROI یا Region of Interest

 

 

یک مکانیزم نرم افزاری در دوربین‌های تحت شبکه است. قابلیت RIO کمک می‌کند کیفیت مناطق خاصی از تصویر حفظ شود. تکنولوژی ROI دوربین مداربسته برای ارائه بالاترین کیفیت تصویر در مناطق حساستر و کاهش کیفیت نقاط تکراری و غیرضروری در تصاویر است.

 

 

 

2- تکنولوژی ورود و خروج به محدوده دوربین مداربسته ( Restricted Area )

 

در این تکنولوژی شما می‌توانید یک منطقه یا محدوده ای را به عنوان محدوده غیر قابل ورود یا منطقه حساس مشخص و تعریف کنید و زمانی که افراد یا سوژه ای وارد این محدوده شود، به شما اعلام شده و یا زنگ خطر به صدا در آید، از این تکنولوژی بیشتر در مکان هایی که نیاز به حساسیت بالایی است استفاده می‌شود.

 

 

3- تکنولوژی شمارش افراد (People Counting)


همانطور که از نام این فناوری مشخص است، عملیات شمارش افراد محیط توسط این دوربین انجام می شود. در این تکنولوژی شما این امکان را دارید که با مشخص کردن یک ناحیه در تصویر دوربین مدار بسته تعداد افرادی که وارد یا خارج می شوند را در یک گزارش مجزا به شما ارائه دهد. این ویژگی محدود به شمارش افراد و انسان ها نیست و برای مثال می توانید برای شمارش وسایل نقلیه نیز از این تکنولوژی استفاده کنید.

 

 

4-تکنولوژی تشخیص چهره ( Face Detection )


فناوری تشخیص چهره یکی از جنجالی ترین تکنولوژی های توسعه یافته در دوربین های مداربسته به حساب می آید که هم طرفداران و هم منتقدان بسیاری در سراسر جهان دارد. از یک طرف این فناوری می تواند به بالا بردن امنیت شهرها و نظارت سازمان ها کمک کند و از طرف دیگر می تواند تهدیدی علیه آزادی های مدنی و آزادی های اجتماعی توسط دولت ها به حساب آید. از نظر عملکردی این فناوری می تواند چهره اشخاص را به وسیله هوش مصنوعی آنالیز کند و در صورت داشتن یک دیتا بیس قوی می تواند هویت افراد را در کمترین زمان ممکن تشخیص دهد. این موضوع در مکان های امنیتی مانند فردگاه ها و مبادی ورودی و خروجی کشورها بسیار مهم است.

 

5-تکنولوژی اشیاء جامانده و یا گم شده( Left Objects )


فناوری بعدی که می خواهیم توضیح دهیم به تکنولوژی اشیا گم شده یا Left Object مشهور است. این فناوری به این شکل عمل می کند که در یک ناحیه از پیش تعریف شده تمام اشیا را بررسی می کند و در صورت حذف شدن یک شی از آن ناحیه یا اضافه شدن شی جدید به آن شروع به زدن آلارم می کند. از این فناوری در ساختمان های اداری، فروشگاه ها و در مکان های عمومی حساس مانند فرودگاه ها و ترمینال ها می توان استفاده کرد. برای مثال در شرایط احتمال بروز خطرار تروریستی و بمب گذاری ها این دوربین ها می توانند به مسئولان امنیتی ساختمان های عمومی و دولتی کمک زیادی کنند. 

 

 

6- Line Crossing_ عبور از خط تعیین شده:
این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بر روی تصویر دریافتی ، خطی مشخص کنید و در زمانی که سوژه نزدیک به این خط شود آژیر خطر به صدا در آید از این تکنولوژی می توان در حفاظت پیرامونی یک کارخانه و یا زندانها و... استفاده کرد.

 

 

7- Heat Map (هیت مپ) نقشه حرارتی
به وسیله این قابلیت می توان نقاط پر تردد یک مکان تجاری را شناسایی نمود. این امر تاثیر زیادی بر مدیریت و نحوه چیدمان اجناس در نقاط مختلف یک فروشگاه دارد. به طوری که می توان کالاها را در نقاطی جای داد که رفت و آمد بیشتری داشته و در معرض دید مشتریان است. بدین ترتیب داشتن اطلاعات دقیقی از میزان تردد و نیز الگوهای رفتاری مشتریان در بخش های مختلف یک مرکز تجاری یا فروشگاه می تواند تاثیر بسزایی در نحوه مدیریت و نظارت بر اجناس و خدمات ارائه شونده مطابق با نیاز مشتریان داشته باشد.

 

 

نظرات:

loader