وریفوکال

1401/12/20 تعداد بازدید: 316
print
  • linkedin
  • google plus
  • facebook
  • twitter
وریفوکال

به طور کلی لنز مورد استفاده در دوربین های مداربسته به دو گروه اصلی لنز های ثابت فیکس و لنزهای وریفوکال (Varifocal) تقسیم می شود، که این تقسیم بر مبنای تغییر فاصله کانونی است.

   به طور کلی لنز مورد استفاده در دوربین‌های مداربسته به دو گروه اصلی لنز‌های ثابت فیکس و لنزهای وریفوکال (Varifocal) تقسیم می‌شود، که این تقسیم بر مبنای تغییر فاصله کانونی است.

 

  منظور از لنزهای وریفوکال در دوربین‌های مداربسته چیست؟ به زبان ساده‌تر ، یک لنز وریفوکال لنزی است که می‌تواند در محور افقی حرکت کند که به شما کمک می‌کند لنزها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که یک منطقه وسیع‌تر را به شما نمایش دهد و به‌گونه‌ای باشد که با جزئیات بیشتری روی یک منطقه کوچک‌تر متمرکز شوید.

  مهم‌ترین ویژگی دوربین وریفوکال این است که اگر شما بخواهید از محلی که دوربین نصب شده است روی نقطه مشخصی زوم کنید این دوربین می‌تواند مثلا در طلا فروشی برای زوم روی ترازو به نحوی که بتوانید اعداد روی آن و حتی ریزتر را بخوانید. در این حالت شما از ویترین و فضای داخلی مغازه چیزی را نمی‌گیرید اما با دقت زیادی ترازو را رصد می‌کنید. برای نظارت بر سایر فضاهای طلا‌فروشی می‌توانید از دوربین‌های مداربسته با لنز ثابت استفاده کنید.

 روی بدنه دوربین‌های مداربسته وریفوکال دستی دو پیچ وجود دارد. به وسیله این دو می‌توانید زوم و را تنظیم کنید و سپس نصب نهایی را انجام دهید. این نوع دوربین مداربسته لنز متغیر پر کاربردتر هستند. اگر قرار است دوربین مداربسته وریفوکال در محلی نصب شود که یک بار زوم تنظیم شود، نوع دستی انتخاب مناسب تریست.

  در دوربین‌هایی که لنزهای وریفوکال به‌کار برده می‌شود ، مزایای بیشتری را نسبت به دوربین‌هایی با لنز ثابت دارند به‌طور مثال راحتی در نصب این نوع دوربین‌هاست که در مقایسه با دوربین‌های لنز ثابت بسیار منعطف‌تر هستند از دیگر ویژگی‌های دوربین‌های وریفوکال قابلیت نصب در فضای باز و مقاوم در برابر گرد و خاک و عوامل بیرونی است که در عین حال منطقه وسیع‌تری را پوشش می‌دهند.

  از دیگرآپشن‌های این نوع لنزها قابلیت زوم بالاست و زوم در این لنزها از انواع اپتیکال است. زوم‌های اپتیکال، کیفیت بسیار بالاتری نسبت به زوم‌های دیگر دارند. با زوم کردن بر روی سوژه مورد نظر با استفاده از لنز وریفوکال، تصویری با کیفیت‌تر و با وضوح بهتر را در دوربین مشاهده می‌کنید.

  لنزهای وریفوکال در اندازه‌های مختلف دیافراگم عرضه می‌شوند. به طور کلی ، کوچک‌ترین اندازه دیافراگم لنزهای وریفوکال مورد استفاده در لنزهای امنیتی خانگی که بازه اندازه لنز آن 12 به 2.8  میلی‌متر و بزرگ‌ترین آن 100 به 5 میلی‌متر است. دیافراگم بزرگ‌تر بدین معنی است که می‌توانید در جزئیات بیشتر زوم کنید و تصاویر را مشاهده کنید ، در حالی که دیافراگم کوچک‌تر بدان معنی است که می‌توانید برای مشاهده منطقه وسیع‌تری ، بزرگ‌نمایی داشته باشید.

  تفاوت اصلی بین یک لنز وریفوکال و یک لنز ثابت در این است وریفوکال می‌تواند تنظیم شود، اما لنز ثابت نمی‌تواند. بنابراین ، دوربین‌های امنیتی وریفوکال معمولاً یک منظره بزرگ‌تر را مشاهده می‌کنند و شما می‌توانید محدوده‌ای که می‌خواهید آن را ببینید مشخص کنید اما دوربین‌های نظارتی با لنزهای ثابت فقط دارای زاویه دید محدودی هستند. یک لنز ثابت برای تمرکز روی محدوده مشخصی تنظیم شده است ، و نمی توان در آن تغییری ایجاد کرد. در اکثر دوربین‌های امنیتی لنزهای ثابت به‌کار برده می‌شود زیرا دوربین همیشه در یک محدوده تنظیم می‌شود.

  عملکرد این دوربین‌های امنیتی لنزهای وریفوکال ، به‌گونه‌ایست که می‌توانند زوم را تنظیم کنند تا توانایی زوم روی اشیاء نزدیکتر یا دورتر را دارند. هنگامی که دوربین در جای مناسب خود قرار گرفت ، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که یک منطقه به اندازه کافی بزرگ را ضبط کند بلکه به شما امکان می‌دهد تصاویر را با جزئیات کافی ببینید. برخی از دوربین‌های لنز وریفوکال به صورت خودکار زوم خود را تغییر می‌دهند و به عکس‌ها و حرکاتی که در نظر آن‌هاست واکنش نشان می‌دهند.

نظرات:

loader